'Haast asbestsanering nodig'

REGIO - De asbestsanering in de agrarische sector gaat te traag. Tegelijkertijd zijn nog zoveel gebouwen te saneren, dat de asbestbedrijven de deadline van 2024 niet halen als ze vanaf nu onafgebroken zouden werken. Toch wil verzekeraar ASR meer snelheid.
De regels voor het veilig saneren van asbestdaken vereisen het gebruik van een verreiker, of in ieder geval een vast werkplateau. (Foto: Shutterstock)
Door Hans van der Lee

Verzekeraar ASR gooide de knuppel in het hoenderhok, door aan te kondigen dat klanten voor 2020 een saneringsplan voor hun asbestdak moeten hebben. Binnen drie jaar daarna moet alle asbest weg zijn. Zo niet, dan kan een klant geen schade claimen die door de asbest wordt veroorzaakt. Tegelijkertijd gaat de premie jaarlijks omhoog. Voor een dak tot tweehonderd vierkante meter geldt een toeslag van 250 euro per jaar, tot duizend vierkante meter is die 1.250 euro en tweeduizend vierkante meter komt er 1.500 euro bovenop. Is het dak groter, dan berekent ARS de premie op maat.
Een rondgang langs andere verzekeraars leert dat die inmiddels ook een asbestbeleid hebben, maar vooralsnog houden de bedrijven zich vast aan 2024 als grens. Uit de polisvoorwaarden van bijvoorbeeld Achmea, die samen met LTO Noord een stimuleringsprogramma asbestsanering heeft, blijkt wel dat asbestverontreiniging nu al vaak buiten de dekking valt. Lokale tussenpersonen van verzekeraars verwijzen overigens bij vragen over het asbestbeleid allemaal naar de hoofdkantoren.
Nu opruimen

Formeel hebben verzekeraars geen keuze. Als de overheid de deadline van 2024 handhaaft, is asbest na die datum illegaal en dus onverzekerbaar. "Nu opruimen dus", stelt Maarten Lemmens van asbestsaneerder Boy Limmen Sloopwerken B.V. in Heerhugowaard. "Natuurlijk is het goed voor onze branche, maar er is momenteel voldoende werk in de asbestsanering. Daar gaat het ons dus niet om. Lemmens verwacht dat de sanering niet voordeliger zal worden, integendeel. "Het is een kwestie van vraag en aanbod. De kosten van het uurloon, prijsstijgingen van stort- en transportkosten, die je moet betalen. Ik verwacht niet dat die goedkoper worden de komende jaren." Lemmens merkt dat particulieren en ondernemers verschillend redeneren. Waar de een stelt dat het asbest toch weg moet en dan maar zo snel mogelijk, wacht de ander rustig af. "Die denken dat het niet zo’n vaart zal lopen, hopen op extra subsidie of op een andere regeling. Ik denk dat ze op langere termijn meer geld kwijt zijn." Ook belangenbehartiger LTO Noord spoort haar leden aan om vaart te zetten achter de sanering. De organisatie probeert asbesteigenaren aanvraag te laten doen, voordat de jaarlijkse subsidiepot weer leeg is. "Zorg maar gewoon dat die aanvraag er ligt, ook als de pot leeg is", zegt Lemmens. "Die potten worden weer gevuld en dan is de aanvraag in ieder geval al binnen."
Veiligheid

Enerzijds wordt haast gemaakt met de sanering, maar anderzijds spelen verscherpte veiligheidsregels de saneringsbranche parten. Deze zomer vragen gesteld door verschillende politieke partijen in de Tweede Kamer over de veiligheid van zogenoemde hijs- of werkbakken. De bak wordt vaker gebruikt, ondanks een formeel Europees verbod. Lemmens: "Een asbestdak is goed en veilig bereikbaar vanuit een werkbak aan een kraan met een gediplomeerde machinist erop. Het is veilig als je de regels in acht neemt, tevens geeft het snelheid aan het werk. Dat is voor de klant dus weer voordeliger. Dit soort discussies helpt de voortgang niet."
Het gebruik van een hijsbak is onder bepaalde omstandigheden toegestaan, bijvoorbeeld als een alternatief technisch onmogelijk is. Ook als de bak niet meer slingert of onverwacht kan bewegen, is gebruik toegestaan. Volgens de vragenstellers in de Kamer zijn saneringsprojecten juist stilgelegd vanwege de veiligheidsregels en er worden twijfels geuit over het halen van de deadline 2040. De overheid rekent echter op de sneringssector, die eerder aangaf 2024 wel te kunnen halen. Landelijk is nog zo’n tien miljoen vierkante meter asbest te saneren.
Artikel geplaatst op: 19 oktober 2017 - 12:00

Gerelateerd

Delen

Er zijn nog geen reacties

Plaats je reactie: